AdBlue®: eenvoudig in gebruik!

Sommige mensen denken ten onrechte dat het gebruik van AdBlue erg lastig is. Voertuigen met SCR-technologie zijn net zo eenvoudig te gebruiken als andere auto's of passagiersvoertuigen. U zult merken dat het bijvullen van AdBlue net zo eenvoudig is als het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof of het controleren van het oliepeil van uw auto.

   

Als u de AdBlue tank vult met iets anders dan AdBlue, bestaat de kans dat:

  • Uw auto na meerdere keren stoppen niet meer wil starten
  • Dure reparaties noodzakelijk zijn, die doorgaans niet worden gedekt door de garantie aangezien de katalysator en het SCR-systeem zeer gevoelig zijn wanneer geen AdBlue wordt gebruikt. Als u water bijvult in plaats van AdBlue, kan de verstuiver verstopt raken en de katalysator worden beschadigd
  • Toenemende schade aan uw SCR-systeem kan de motorprestaties verlagen en het brandstofverbruik per kilometer zelfs doen toenemen
  • Uw voertuig zal dan niet voldoen aan de toegestane emissies voor een Euro 6-voertuig. Dit zal resulteren in afkeuring voor de APK

Wat gebeurt er als ik AdBlue in de dieseltank of diesel in de AdBlue tank bijvul?

  • Start de motor niet!
  • Verplaats het voertuig niet!
  • Tap de tank af terwijl het voertuig nog op zijn oorspronkelijke plaats staat.

Als de motor is gestart, al is het maar kort, gebeurt het volgende:

  • De vloeistof zal het verkeerde systeem instromen met mogelijk dure gevolgen op lange en korte termijn
  • AdBlue is niet compatibel met sommige metalen en materialen, waardoor het leidingwerk en de componenten van het brandstofsysteem geleidelijk zullen verslechteren
  • Diesel zal de katalysator vergiftigen, die duur is om te vervangen (niet door garantie gedekte schade), waardoor stilstand en onderhoudskosten ontstaan.
Geert Blommaert
Geert Blommaert
Sales Manager Air1 BeLux

AdBlue® is a registered trademark of the Verband der Automobilindustrie e.V. (VDA).