AdBlue® voor 'non road' mobiele machines

Sommige trekkers, graafmachines, kranen en andere mobiele machines die op diesel lopen maar niet voor de weg bestemd zijn, zijn tegenwoordig uitgerust met SCR-technologie, waarbij een vloeistof genaamd AdBlue wordt gebruikt. AdBlue wordt bijgevuld in een speciale tank, gescheiden van de dieseltank. AdBlue is een transparante vloeistof die onschadelijk en eenvoudig te gebruiken is. Dankzij de SCR-technologie en AdBlue zijn deze voertuigen schoner omdat hun giftige stikstofoxidenemissies aanzienlijk lager zijn.

SCR-technologie en AdBlue voor NOx-reductie is nu gemeengoed in diverse typen niet voor de weg bestemde machines, bijvoorbeeld:

  • landbouwmachines, zoals trekkers en maaidorsers
  • mobiele kranen
  • machines die worden gebruikt in zeehavens en op luchthavens
  • graafmachines en (mijn)bouwmachines

Boeren en de hele agrarische gemeenschap kennen Yara als toonaangevende producent van minerale meststoffen. Yara is ook een pionier in AdBlue. Wij hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de ISO-norm voor AdBlue, tezamen met de fabrikanten van dieselmotoren. AdBlue is een specifieke ureumoplossing die zeer zuiver is, om compatibel te zijn met de complexe SCR-katalysator waarin de AdBlue wordt omgezet. Om de zuiverheid ervan te waarborgen, wordt deze ureumoplossing geproduceerd en gedistribueerd in een geraffineerder proces dan de ureumoplossing die door de boeren wordt gebruikt in minerale meststoffen. Dit is tevens de reden dat het wordt verkocht tegen een andere prijs.

AdBlue wordt door Yara verkocht onder de merknaam Air1®. Wij ondersteunen boeren en gebruikers van 'non road' mobiele machines rechtstreeks via een wereldwijd netwerk van Air1 distributeurs.

Wij hebben een compleet assortiment aan AdBlue oplossingen voor trekkers en “non road” mobiele machines. Ons Air1 verkoopteam gebruikt haar expertise om elke vraag over AdBlue te beantwoorden en om in elke behoefte aan AdBlue te voorzien.

Geert Blommaert
Geert Blommaert
Sales Manager Air1 BeLux

Waar kan ik AdBlue kopen voor mijn trekkers en 'non road' mobiele machines?

Air1 for tractors

AdBlue is verkrijgbaar bij:

  • uw eigen verkoper van diesel en smeermiddelen
  • gespecialiseerde leveranciers van reserveonderdelen voor motoren van trekkers en andere niet voor de weg bestemde mobiele machines
  • deelnemende tankstations waar u AdBlue in jerrycans kunt kopen.

Waarschuwing: AdBlue wordt door tankstations tevens verkocht aan de pomp. Controleer van tevoren of u uw trekker of niet voor de weg bestemde mobiele machine daar kunt bijvullen omdat dit doorgaans alleen mogelijk is voor vrachtwagens en touringcars.

Voor uw trekkers, graafmachines en landbouwmachines hebben we een netwerk van officiële Air1 leveranciers. Meer informatie over waar AdBlue te koop is.

Welke AdBlue moet ik kopen?

What AdBlue should I buy?

Wij kunnen u helpen als u net een nieuwe machine met SCR-technologie hebt gekocht en u niet zeker weet welke AdBlue u nodig hebt. Of als u zich afvraagt welke soort opslag voor AdBlue het meest geschikt voor u is, afhankelijk van uw trekker, graafmachine of andere machine met SCR-technologie.

Wij kennen uw werkomstandigheden en hebben daarom een specifiek assortiment apparatuur ontwikkeld voor gebruik in het veld, op de boerderij of op het bouwterrein, ondanks dat daar weinig opslagruimte is en er mogelijk geen elektriciteit aanwezig is. AdBlue van Yara wordt verkocht in pakketten die eenvoudig te transporteren zijn (op uw boerderij of tussen terreinen). Yara levert een uitgebreid assortiment verpakkingen in diverse formaten onder haar merknaam Air1. Ons Air1 verkoopteam en haar wederverkopers kunnen u adviseren over de opslagoplossingen voor AdBlue die het meest geschikt voor u zijn, inclusief de bijbehorende prijzen.

Wij leveren AdBlue:

  • in verpakkingen met handpompen of niet-elektrische pompen indien gewenst: AdBlue in jerrycans van 10 liter, AdBlue in vaten van 210 liter, en AdBlue in IBC's van 1.000 liter
  • als bulklevering, rechtstreeks op uw locatie

Hoeveel AdBlue heb ik nodig?

AdBlue verbruik van niet voor de weg bestemde machines verschilt afhankelijk van het soort machine dat wordt gebruikt (trekker, maaidorser, kraan, graafmachine, enz.). Het is tevens afhankelijk van het model en machinetype. In alle gevallen zal uw AdBlue verbruik lager zijn dan uw dieselverbruik.

Afhankelijk van wat uw verbruiksniveau van AdBlue zal zijn, biedt Air1 diverse typen verpakkingen en opslagmogelijkheden. Air1 heeft een compleet assortiment mogelijkheden waaruit u kunt kiezen, van onze op maat gemaakte AdBlue bulkopslagtanks, onze standaardtanks, IBC's, vaten, jerrycans en pompen.

Wat zijn de kosten van AdBlue voor een trekker of voor een niet voor de weg bestemde machine?

De prijs van AdBlue is afhankelijk van hoeveel u bestelt. Verschillende leveranciers hebben ook verschillende strategieën en benaderingen van de markt.

Motoren uitgerust met een SCR-katalysator verbruiken gemiddeld 5% minder brandstof dan andere machines. Deze besparing op de brandstofkosten compenseert gemakkelijk de kosten van AdBlue. Het gevolg is dat de operationele kosten van trekkers of een wagenpark met niet voor de weg bestemde machines doorgaans lager zullen zijn dan de kosten van vergelijkbare voertuigen waarbij is gekozen voor EGR-technologie of die niet zijn uitgerust met SCR.

Waardoor wordt de prijs van AdBlue bepaald?

Diverse factoren beïnvloeden de prijs van AdBlue. AdBlue is een hoogzuivere ureumoplossing, die wordt gemaakt van de grondstof synthetisch ureum. Vanwege de benodigde kwaliteit wordt het veel zuiverder geproduceerd dan wat door boeren gebruikt wordt als meststof. Het prijsverschil is daardoor aanzienlijk. Bovendien vergt de productie van ureum veel energie, hoofdzakelijk uit aardgas. De prijzen van olie, aardgas en ammoniak zijn direct van invloed op de prijs van ureum. Wanneer de prijzen van deze grondstoffen stijgen, is dit van invloed op de marktprijs van AdBlue.

Kwaliteit en AdBlue

AdBlue is een zeer zuivere, synthetische ureumoplossing van 32,5%. Het wordt geproduceerd volgens de ISO 22241 (ISO-22241-1, ISO-22241-2, ISO-22241-3) norm. AdBlue moet altijd worden gebruikt in een speciale tank in uw voertuig.

Waarschuwing: gebruik niet zomaar een ureumoplossing, met name ureum dat wordt gebruikt in meststoffen, aangezien dit ureum niet van voldoende hoge kwaliteit zal zijn voor uw motor en u het risico loopt van aanzienlijke en dure schade aan uw machine.

AdBlue van Yara is geproduceerd uit "primair" of "maagdelijk" ureum dat rechtstreeks wordt geëxtraheerd uit de productie van een "hete smelt" van ureum om onzuiverheden te voorkomen. Het is volstrekt anders dan het ureum dat wordt gebruikt voor minerale meststoffen, dat minder zuiver is. AdBlue van Yara maakt gebruik van speciaal gedemineraliseerd water. Wij transporteren onze AdBlue in speciale tankwagens, vrachtwagens en tankwagons of door pijpleidingen naar speciale terminals. Elke batch AdBlue die wordt geproduceerd in een fabriek van Yara, wordt altijd eerst geanalyseerd.

Niet alle AdBlue producten zijn van dezelfde kwaliteit. Aangezien een SCR-katalysator zeer gevoelig is voor onzuiverheden, is het belangrijk dat u kunt vertrouwen op een product van hoge kwaliteit via een speciale leveringsketen voor AdBlue. Vraag altijd om AdBlue van de hoogste kwaliteit voor uw trekker of voor uw niet voor de weg bestemde machine.

AdBlue van het merk Air1 van Yara voldoet aan alle kwaliteitseisen. Wij zijn een pionier in AdBlue en een toonaangevende producent van AdBlue in de wereld. Sinds 1993 heeft Yara bijgedragen aan het opzetten van de ISO-norm. Deze ISO-norm bepaalt hoe AdBlue moet worden geproduceerd en gedistribueerd om de consument te beschermen tegen de risico's van het gebruik van AdBlue van lage kwaliteit.

Leer meer